THE TREATMENT OF VIOLENCE ON THE SOUTH AFRICAN
BROADCASTING CORPORATION’S TELEVISION NEWS:
A comparative analysis between

TV1 and CCV News from 14 March to 26 April 1994

ANDREW MAMPURU APHANE

Submitted in partial fulfilment of the requirements for the degree of Master of Arts in Media
Studies

at

the Centre for Cultural and Media Studies, University of Natal, Durban, 1994,



TABLE OF CONTENTS

List of Abbreviations used in the Text. . . . ... ........... VL ........... L
Declaration . . . . . . i e e e e e e e e e ii
Acknowledgements . . . .. . ... ... iil
ADSITACt . . . . . . e v
Chapter One: Introduction . . . . . . .. .. e 1
Chapter Two: Defining Television News . . . . ... ... ... ....... 10
The Mass Manipulation Theory . . ... .. ... .......... 12
The Market Model . . ... ... ... ... ... ... .. .... 15
Chapter Three: Some Theoretical Considerations of the Media. . . . . ... ... ... 22
The Notion of Objectivity. . . . . ... .. ... . ... ......... 29
Chapter Four: Defining the Meaning of Violence. . . . ... .............. 33
Chapter Five: Analysis of Recorded Tapes. . . . . . e 41
KwaZulu-Natal Case Study. . . ... .................... 42
PWV Case Study. . . . ... ... .. .. ... ... 49
Chapter Six: Methodology. . . . . .. ... ... 56
Chapter Seven: Conclusion. . . . .. ... . 76

List of Maps of Political Violence

1. KwaZulu-Natal Province

2. PWYV Province



ANC

AWB

AZAPO

CCV

IFP

SA

SADF

SABC

PAC

TEC

TV1

VO

LIST OF ABBREVIATIONS USED IN THE TEXT

-

African National Congress

Afrikaner Weerstand Beweeging
Azanian People’s Organization
Contemporary Community Values
Inkatha Freedom Party

Reconstruction and Development Programme
South Africa

South African Defence Force

South African Broadcasting Corporation
Pan African Congress

Transitional Executive Council
Television One

Voice Over

Ie=te



DECLARATION

I declare that this mini-dissertation is my own original work and that all other sources of

reference have been acknowledged.

This mini-dissertation has not been submitted previously by me for a degree at this or any

other university.

ANDREW MAMPURU APHANE



111

ACKNOWLEDGEMENTS

I first want to express my sincere appreciation to Dr. Ruth Teer-Tomaselli and Professor

Keyan Tomaselli for their assistance, constructive criticism and support.

I remember gratefully the inspiration and guidance given to me by my colleagues in the

Centre for Cultural and Media Studies and Susan Govender during difficult times.

I also want to thank Monareng Mokgoba (B.Ed) and Luvuyo Tshoko (B.Admin, B.Ed) for
helping me in the translation of the recorded tapes used to accomplish the study. Thanks to
Mike Aldridge (BA Hons.) for helping me with proofreading the final draft of the

manuscript.

Lastly, my special thanks go to my parents, Jim and Francinah and the rest of the family for

patient understanding, love, support and confidence in me.



v

ABSTRACT
This study was designed to investigate the portrayal of violence on SABC Television News
programmes, these being CCV News, presented at 19h.00 and TV1 News at 20h.00. The
literature reviewed reveals that Television News is an ideological construct that differs from

one media organization to the other.

This study focuses on the theories of media organizations which inform ideas about how
Television News is produced. It is believed that to understand why Television News is
presented the way it is, depends on ideologies applicable in the media organizations. It

became difficult to write about violence without broadly looking at its producers.

Data was obtained by comparative analysis between the SABC News broadcasts, CCV News
and TV1 News, recorded at the Centre for Cultural and Media Studies at the University of
Natal in Durban. The comparative analysis also included a reception study of the viewers
from four areas. Two urban and three semi-urban areas were chosen as research sites using

questionnaires, and interviews were conducted at Temba location which is a semi-urban area.

The major findings of the study were that in its News broadcasts, the SABC appears strongly
to favour certain parties, notably the African National Congress. There were few reports of
ANC’s involvement in the shooting of people. There was also a lack of consistency in the
reporting of violent incidents. This is indicated by much reliance on the security forces and

the police as News sources and the use of maps and graphics instead of showing video

material of the actual incidents.

The attitudes expressed by the respondents to the questionnaires reflected a dissatisfaction
with the status quo and indicated that perhaps the SABC faced a mammoth task in covering
both the election campaigns and violence. Some respondents suggested that the SABC could

have extended its News programmes’ duration to accommodate more crucial items.



CHAPTER ONE

INTRODUCTION

The future of the South African Broadcasting Corporation (SABC), as a public broadcaster
has come under the spotlight during the period of transformation in South Africa. This can

be attributed to its position, control, structure and the role it played under the apartheid

regime.

The SABC was set up statutorily by the Broadcasting Act of 1936, as later amended. The Act
describes the SABC’s main function as being ’the broadcasting of programmes with due
regard to the interests of the English, Afrikaans and Bantu cultures'’. The point of departure
here is that in terms of the logic of separate development, racial groups were different,
distinct and not interested in issues pertaining to others. This kind of establishment view still
prevails in the SABC’s News channels. According to the present structure, Television One
(TV1) News is presented in either English or Afrikaans whereas the Contemporary
Community Values (CCV) News is polarised into Sotho and Nguni languages. The structure

is actually based on race and ethnicity. The Broadcast Monitoring Project (BMP) stresses that

the SABC has argued CCV and TV1 cater for different communities and it is therefore to
be expected that News coverage will differ between the stations. This study investigates the

extent to which ‘black’ News and ‘white’ News broadcasts portrayed violence.

According to the Broadcast Monitoring Project (1993:2), SABC News’ infrastructure has led
to much criticism. There are ethnic divisions within CCV News, between Nguni and Sotho

channels, but these are less pronounced than the racial divisions between TV1 and CCV.



Perhaps the central aim of the SABC could be to provide News programmes of wide range
and diversity over a reasonable span of time for practically all tastes, for both large and small
population groups. The central aim of this dissertation is to analy\z’e some of the crucial
transformation developments in the SABC, with Particular emphasis on the portrayal of
violence in News programmes. The fundamental point in this regard is to assess the extent

to which SABC Television News channels, ie TV1 News and CCV News, reported and

treated violence in the given time span.

Before the April elections of 1994 political parties, in particular the ANC and PAC, were
highly critical of SABC News programmes. They viewed former South African President
Frederick Willem de Klerk as the mouthpiece of the previously ruling National Party. Since
then there have been some attempts to restructure SABC policies. As part of the
transformation process of the SABC, the corporation provides accountability to the full
spectrum of the South African public in providing ‘accessible, high quality broadcasting
services’ and commits itself to the interests of the South African public. In March 1993 the
new SABC Board was established. It was seen as a gate-opener and symbol of societal status.

The SABC believed that the new SABC Board would assume a totally different form from

its predecessor.

As a result of the SABC Board’s commitment to the transformation process, the SABC
introduced its Ethical Code and Editorial Guidelines for Editorial staff on 23 March. This
document clearly states policies and principles as well as the aims and objectives of the
SABC as a public broadcaster in terms of promoting accuracy, balance, impartiality, fairness,

credibility and diversity of opinion in News items 2 (SABC Ethical Code, 1994:3).



The ‘objectivity’ or ‘impartiality’-of Television News and current affairs programmes is
another area of investigation, since there are different understandings of the two concepts.
The two concepts also deal with the control and selection of News. \T'his point is illustrated
by Connell (1980:14) who argues that the picture and definition found in the News can be
‘biased’ and distorted because journalists construct and compile information differently and
are not autonomous and independent from their organizations. Journalists are part and parcel
of the expectations set up by their organizations and are expected to perform within their

framework.

The SABC’s Ethical Code and Guidelines for Editorial staff states that the SABC aims at
developing and informing the public through the dissemination of news and ideas concerning
issues that affect the public on a daily basis >. The central question is how the SABC defines

the public, for the public has different tastes.

The main rationale behind this study is that before the general elections of April 1994, the
SABC’s reporting of violence was subjected to a variety of criticisms: that it inflamed
volatile situations; that it created alarmism and misperceptions among the public; and that
attention to violence, suffering and injustice has been selective, and even skewed by its

political sympathies to National Party.

This study uses empirical information, that is, recorded tapes, interviews and structured

questionnaires to address the following:

- How the SABC has lived up to its expectations of serving the public, in
particular in its portrayal of violence on TV1 and CCV News programmes;

- How closely the portrayed violence corresponds to reality in society;

3



- What people interviewed through Structured Questionnaires believe to be
the main cause of violence; and

- How people interviewed in the reception study responded in terms of their
perceptions of impartiality and the coverage of violence on SABC News.

The starting point of the study is that SABC News should be investigated with a critical eye,
because during previous elections the National Party received exposure while other parties
were prescribed in a different way (Louw 1993:34). Historically, the views and opinions of
the National Party officials were given prominence disproportionate to their newsworthiness.
Opposition views were only quoted when it was to the advantage of the National Party to do

so * (Steytler, 1989:2)

From this perspective, it will be important to investigate the question of fairness exercised
by the SABC television channels, that is TV1 and CCV News, in order to see how violence
has been treated and accommodated. The question of fairness is important to investigate
because it will show how News items equitably reflect relevant facts and significant points
of view, how persons, institutions and events were being dealt with and how interviews were
conducted, especially the time given to the interviewees. Therefore, I assume that during
the period under investigation, SABC News channels were fully committed to the principle
of promoting accuracy, balance, impartiality, fairness, credibility and diversity of opinion.

The study will attempt to uncover the extent to which these principles are accomplished and

maintained.

What is important about the principles outlined above is that they are sometimes not effective

because of the question of ownership. The SABC was a state owned or financed media



institution during Nationalist government rule. As a result its ‘unfair and biased reporting

and presentation of News’ cannot be neglected.

The past actions of the state-owned media do not inspire confidence

in their future ability to report fairly. Real fears exist that they will

not be able to act according to the existing standards of fairness

required during an election campaign (Steytler, 1989:2).
The question of evaluating the SABC’s principles as endorsed in its Ethical Code and
Editorial Guidelines for Editorial Staff will show the extent to which reporters and journalists
understood violence as News, its image, how and why it was portrayed as it is, and the
influence of the state or other powerful groups like political organizations, eg. the African
National Congress (ANC), the Inkatha Freedom Party (IFP), National Party (NP) etc. Louw

(1993:36) accentuates the fact that the state under National Party rule owned the SABC,

which was seen as the most powerful News medium.

The investigation of the portrayal of violence on Television News bulletins should be located
within specific historical, social, political and economic developments. The period under
examination, 14 March to 26 April 1994, was fully contested. It was the period when South
Africa was still faced with the transition process, undertaking tasks of national reconstruction

and innovation. At one stage before the elections, it appeared as if the elections may not be

successful because of the escalation of violence.

In my examination, I shall limit myself to the treatment of violence on SABC-Television
News because very little research has been done on this. Most of the research accomplished
so far is not based on the portrayal of violence on Television News. The most noted research

include the works by Dr. Ruth Teer-Tomaselli: The Politics of Discourse and the Discourse

5



of Politics: Imaces Of Violence And Reform On the South African Broadcasting

Corporation’s Television News Bulletins July 1985-November 1986 and also the Broadcast

Monitoring Project, 6 Months of the new SABC Board.

The issues to be examined as far as the treatment of violence on TV1 and CCV News is
concerned include the following:-

- the definition of violence.

- the distinction between public violence, in particular political violence as

opposed to other forms of violence.

- violence in ‘terrorism’.
According to Barrie Gunter (1987:2), broadcasters are frequently attacked by politicians,
social groups and the Press for not implementing sufficiently tight control over the showing

of violence on television programmes.

The SABC in its Ethical Code of Conduct, released in March this year, stresses the showing
of violence as a problem. Violence cannot be divorced from the processes that society goes
through. It occurs in the public sphere and it becomes very difficult to implement ‘hard and

fast rules’. The inclusion and exclusion of violence on television remains a problem.

This study has been organised into seven chapters. The efforts of the SABC as public
broadcaster as a whole will be highlighted, with particular focus on the presentation of and

the portrayal of violence in the News before the first, all-inclusive, non-racial elections.



Chapter Two defines Television News and argues that News is ideologically constructed. In
discussing the concept of ideology, I have employed the ideas of Stuart Hall’s (1978)
consensual paradigm. This chapter also defines major concepts of the study such as:- News,

violence, ‘manipulative and market models’ and ideology.

Chapter Three is devoted to a literature review and presents an argument about the influence
of control and ownership of media organizations. The control and ownership of media
organizations is important to examine because these factors can affect the manner in which
News is treated on television. The emphasis could serve to highlight some issues such as the
external and internal factors that impact on News items and journalistic practices. This
chapter also deals with the ideology of Television News, which provides a broad
understanding of how Television News is constructed. Diverse interpretations of violence

and the question of objectivity are dealt with.

Chapter Four defines the concept of political violence and tries to locate it in the South

African context.

Chapter Five discusses the tapes of the SABC Television News programmes recorded from
14 March to 26 April. The period is important because South Africa was plagued by

violence and election campaigns during this time.

Chapter Six is about the methodology used in accomplishing this study and it discusses the
methods used to accomplish the study. The methods include structured questionnaires and

interviews with selected members of the public. It identifies different interpretations of how



members of the public feel about the portrayal of violence on both CCV and TV1. Chapter

Seven concludes this study.

Finally, a word about sources used. This study has been undertaken through an analysis of
primary material pertaining to the SABC and its activities, supplemented by secondary
material, especially in earlier chapters. From the outset I recognised the desirability of
interviewing the SABC staff. Unfortunately, this has not been successful. Some of the

difficulties included time and financial constraints.

This has created an unfortunate gap in the study, especially given the d.ocumentary material
on the organization. However, this did not affect the significance of researching the
treatment of violence, and the SABC as an important media organization of this period. In
the light of the above, I have attempted to produce and an objective account of the SABC

within these constraints.



ENDNOTES

1. Lucas Oosthuisen, (1987:57)
This provision is still reflected in the SABC ’s declared mission. In the Annual
Report of 1988 its ‘Mission’ is defined as the maintenance of a quality broadcasting
service which takes cognisance of and adapts to the demands of time, takes accounts
of the wishes and needs of different languages and cultural groups in South Africa so
as to inform and entertain them constructively, and projects a positive message about
South Africa and its people.

2. SABC Ethical Code, (1994:3)
This is one of the *Values and Visions’ envisaged by the SABC Board. Other aspects
include sensitivity to the diverse nature of South African Society and to the need for
justice and healing, commitment to the truth, impartiality, equitability and fairness to
all people without regard to any divisive features or characteristics, a common South
African commitment to independence and autonomy for the SABC.

3. Ibid, p.18.
These principles imply that information must be truthful and not distorted to justify
a conclusion.

4. Steytler, (1989:2)
It is quite clear that the apartheid government used the SABC to further its political

motives, by setting its agenda in terms of coverage of political party leaders and

events.



CHAPTER TWO

Defining Television

This chapter attempts to investigate the meanings and implications of some of the concepts
which have been employed in this study. The concepts include Television News, violence
as News, ideology, the *manipulative’ and market models used in the process of selection of

News. There are several questions that one would ask about Television News such as:-

What is Television News?
How is it presented?

To whom is it targeted and why?

All these questions appear to be fundamental to this study, but the most important one could

be, how does television, particularly Television News, create meaning?

Not all events taking place qualify as News, suggests Eve Bertelsen (1989:175). Selection
of News is a significant step. According to the market model, News is selected in tefms of
‘what the public is interested in, and what is in the public interest’ (Windshutle 1984:262).
Both bases of News selection agree that the demands of the public determine the News
content, and both claim objective reporting. From this perspective News can be seen as the
reporting and presentation of events which have been selected, and cannot reflect everything
that happens. The SABC, in its Code of Ethics and Editorial guidelines, explains its position

on News selection.

10



The SABC Code of Ethics (1987) states that ‘News values and weighing of News are
determining factors in affording airtime to political events and expressions’. This indicates
its power to decide which issues would enter the public sphere of awareness, and defines the
conditions in which News could be presented, decides who speaks on the events or topics that

have been selected and who tries to manage the debates and discussion '.

Therefore, Hartley (1987:4)’s reference to Television News as factual information that the
viewers need in order to be able to participate in their society is not sufficient. It remains
ambiguous, with no mention of the ideological implications that surround the question of
News being referred to as ‘factual’ information. The questions that could be raised are:-
What is factual information?
How is it selected from the ‘other’ information, and why?
I contend the ‘meanings’ of concepts like News and violence depend on certain historical and
organisational contexts and practices. Media organisations play a major role in the
production, selection and distribution of News to the public. But their problem lies in
choosing what they want on behalf of the public. Qosthuizen (1989:6) states that in South
Africa, the SABC, “especially during the apartheid government era, was dominated by an
anthropological view according to which the public was treated as reactive beings rather than

as active factors and initiators in a social environment.

Having said this, I would like to outline some theories of what governs News construction.
Television News is located within the discourses that shape it. These discourses could
include social, political and historical contexts within which News is produced and consumed.

As part of those discourses, News could be controlled and shaped differently, and I would

11



argue that neutrality in News is impossible. The fact that News is about distribution of
knowledge, implies relations of power. The question concerns whose News should be

distributed.

I would like to investigate theoretical positions that will inform or enable me to locate the
function of SABC journalists and reporters. The theoretical positions attempt to account for
the way in which News is constructed. The models used are:-

The *Mass Manipulative Theory’ and

The Critical and Dominant Ideological Framework.

The Mass Manipulative Theory

The mass manipulative model perceives the institution and its journalists acting directly and
effectively in the interests of the owners, whose interests in News broadcasting may be quite
opposed to the public at large and to any true presentation of events in the world. In the

strongest sense, those in power have control over production.

This kind of approach is well characterised by Boyd-Barret (1987:163) who argues that the
owners of organisations are solely owners in terms of their positions, having control over the

means of mental production so that those who lack the means of mental production are

subordinated to it.

Control over the production and distribution of ideas is concentrated in the
hands of the capitalist owners of the means of production. As a result of this
control, their views and accounts of the world receive insistent publicity and
come to dominate the thinking of subordinate groups, and this ideological

domination plays a role in maintaining class inequalities 2. (Boyd-Barret
1987:163)

12



Boyd-Barret’s (1987:65) conception is derived from Marx’s understanding of the relations
of power that ‘the ideas of the ruling class are in every epoch the ruling ideas ie. the class
with the ruling material force in society, is at the same time its rul\irig intellectual force™.
This suggestion could be positioned and argued in relation to what is going in the South

African media organisations.

Abercrombie et al (1980:40) argues against Marx’s concept that the ruling ideology is similar
to that of the state. They argue that the ruling class’s control over the mental production
‘means that these cannot be a subordinate culture, for all classes are incorporated within the
same intellectual universe, that of the ruling class’®. Ideology is an instrument in the hands
of those who have power. This kind of instrumentalist theory is similar to the instrumentalist

theory of the state.

The ruling class has power to decide how ‘knowledge’ should be selected, produced and
disseminated to those who have no access to the media. News as ‘knowledge’ could be about
power relations. The media journalists, reporters, and editors can consciously or
unconsciously work within the parameters set by the ruling class. The question is, how is

it that the subordinate group come to hold beliefs which guarantee subordination? (Boyd-

Barret, 1987:76)

Firstly, ideology of the ruling class can be conscious and unrecognised to the subordinate
classes. This is especially so when the subordinate classes interpret it in the way that the
dominant class understand their world view and according to the categories supplied by the

dominant groups, and not according to their own class interests. (Masterman, 1987)

13



TIan Connell (1978:75) argued that ‘the media belong first and foremost to the region of
ideolgy’. The media were percieved to reflect the ideological interests of the dominant
classes. Stuart Hall (1982) emphasises what he labelled ‘the redis;:overy of ideology’ in
media studies, to attack both the liberal and positivist manipulative paradigms. The criticisms
were based on the perspective that reality could no longer be percieved as simply a given set

of facts.

it was the result of a particular way of constructing reality. The media defined,
not merely reproduced ‘reality’ (Hall 1982:65).

According to the mass manipulative model, Television News is deliberately distorted and
biased by the ideas of ’the ruling class who directly intervene in the production and
censorship of news’*. Bennet (1982:47) argues that the ideology of Television News carries
with it the implication of distortion. The distortion of News occurs when the ‘media
institution takes the bourgeois society as its point of departure and its starting point’ (ibid).
In this way, the distortion of News cannot be interpreted as telling lies but as the direct or
indirect effect of the action of the dominant social relationships, which although acting on
the consciousness of individuals, do so in a way that is profoundly unconscious as far as they
are concerned. Masterman (1987:190) supports the view that ideology, far from being
conscious and explicit can be unrecognised, as racist ideologies in News items can be

unconscious within our everyday practices, ways of thinking and language.

The Marxist interpretation of News construction dismisses the notion of objectivity and
impartiality in the media. Marx and Engels (1965) gave the concept of ideology a privileged
position in relation to the dominant form of mental representation. This can be conceived as
the way in which those individuals who are economically dominant have power over what

14



should be selected as News. Thus the consciousness of those subjected to the ideologies is
distorted in a way conducive to the perpetuation of existing relations of class domination

(Bennet 1982:48).

From the above the concepts of ‘objectivity’ and ‘impartiality’ can be argued to be

subservient to the ruling class or dominant

ideology. The media professionals, ie. journalists, reporters, editors etc, control the

production process but the meaning of the messages produced are ‘determined elsewhere in

the dominant culture’.

The Market Model

The market model sees the roles of professional journalists and media communicators as
public educators and as ‘libertarians’ who are committed to providing what the public is
supposed to want. This model argues that the responsible journalist selects those events
which are in the public interest and then objectively portrays reality within the format and

scope of the particular media concerned.

Gallagher (1982:162) does not simply accept the assertion purported by the market model.
She centres the argument on how media institutions define the roles of their communicators.
She argues that roles are not similar, but differ from one organisation to the other, and the
communicator must operate within the context of those roles and values produced by the

institutions. What is important to the communicator is the structural organisation of the

15



production which defines the roles of the individual communicator. What the public should
know depends on the editorial policies and practices defined by the organisations and their

~

relationship with the internal and external factors. She insists that the economic base of

media organisation determines the public’s right to know.

Different institutions have different roles for their practitioners. In bureaucratic institutions,
as Gallagher (1982:166) maintains, the roles of journalists and reporters are a source of
tension. The roles are ambiguous to the communicator and those bureaucratic institutions
which do not apply standardised decision-making processes but believe in institutionalised
expectations. These expectations are not explicit, and impede professioﬁalism and creativity
in their organisational contexts. The potential of the individual communicator will vary
depending on the type of the organisation and on the nature of his individual role within it

(Gallagher, 1982:162).

The SABC has its Code of Ethics for editorial staff which is a guiding light for its
journalists. It stresses that its journalists must conduct their investigations within the
accepted laws of South Africa. The laws are promulgated by the government and the SABC
journalists are subject to them. The SABC Code of Ethics (1994) acknowledges the fact that
democracy in South Africa implies free and open journalistic investigation but ‘it sometimes
becomes necessary to use clandestine methods to seek and check facts which are being

deliberately withheld’® (SABC Code of Ethics, 1984: 108).

Whatever information enters the public sphere goes through a number of stages. ‘News is

what an authoritative source tells a journalist’? (Lodziak 1986:45). Therefore, it is very

16



difficult to assume that journalists possess the power to decide on issues which will enter the
public sphere of awareness and discussion, define who will speak on the topics that have

-

been selected and managed, and control the ensuing debates and discussions.

According to the market model, News items are selected in terms of public demand. What
is in the interests of the public would include information which allows people to make
informed choices in a democratic system. Iyengar and Kinders (1980:113) assess the role
of Television News in relation to the public, especially in the American context, and

concludes that its purpose is to shape public opinion, including existing beliefs and opinions.

Various scholars including John Hartley (1982:75) argue that for journalists to pick out
newsworthy events depends on an informed paradigm of News values. Apart from the
‘News values’ process, the Glasgow University Media Group (1976:171) has identified other
processes. These are that News relies on:

- Constraints of time, available resources or geography.

- ‘Television values’ or television material viewed as having a good visual appeal
and

- The ideological atmosphere of the society which can tell what can be mentioned
and not mentioned.

Most News is about individuals who have to be in a specific location within the society.
Bertelsen’s (1989) insistence that not all events qualify as News, is a clear indication that
some events qualify as more important News than others. Galtung and Ruge (1981:56-58)

argue that for an event to be deemed newsworthy, it should comply with the following

requirements:

* It must be recent

17



% Tt must be concerned with elite individuals eg. the leaders of powerful political
organisations

*  Elite-centred. The more the event concerns elite nations the more probable that
it will become a news item.

* It must be negative and

* It should be surprising.
These conditions are well communicated by Lodziak (1986:45) who recounts that there are
invariably ideological distortions in News. The News values of elite persons and nations, in
conjunction with personal selection by News editors can lead to some of the more common
forms of ideological distortion. News stories of complex events are invariably structured
through personal value systems and a focus on leading individuals. This can lead to gross
simplifications, misrepresentations, and significant absences in what is reported. Conrad
Lodziak (1986:48) puts it this way:

significant absences arise, for example, when industrial disputes are presented
as personality conflicts between a union leader and an industrial chief (ibid).

The elite or the ’knowns’ in Gans’ (1980:9) terminology could be political, economic, social
or cultural figures whom journalists, reporters, editors and Television News directors would
believe to be familiar names among the audience. Some of the ‘knowns’ or elite might not
be those known by names but those people who ‘occupy known positions, like governor of
large state or major city’ (ibid). The ‘knowns’ in Television News also include those people
who are seen as ‘alleged and actual violators of the laws and mores’ (ibid). These could
include people who break the law, or become involved in political scandals, or have

murdered well known people.

Apart from the "knowns’, Television News has another category of unknown individuals seen
in terms of their actions. This includes protesters, ‘rioters’ and strikers. These people are

18



shown in the News ‘when they act in opposition, especially against government policies’
(Gans, 1980:10). Some become victims of circumstances, mostly of violence, crime and

natural or social disorders.

The categorisation of News cannot be understood as a true account or presentation of real
situations. It is often an attempt to obstruct the quest for meaning. It tries to control and
confine the meaning of social life. Television News does not actually tell us about society.
It is concerned about certain aspects of society and tells us quite a lot about television’ (Fiske
1987:281). Certain topics are included and are treated in a particular way. This categorisation
is part of Television News’ attempts to mask its social process of preéentation, presenting
itself as objective, as driven by events in the real world. Objectivity is impossible to achieve
even if it is desirable because it is compromised by subjectivity. Subjectivity marks the extent

to which interpretation and construction are involved in News production.

Reporters sign off as both an individual and institutional voice. His or her

function is to mediate between "raw reality" and the final truth spoken by the

news reader. Different reporters can make different contributions to the same

"truth”, they need individual signatures so that their "truth" appears subjective,

"nominated” and therefore lower in discursive hierarchy than the truth of the

news reader (Fiske, 1987:288-289).
The SABC’s Code of Ethics and Editorial Guidelines have committed it to 'impartiality’ as
opposed to ’objectivity’. Impartiality is seen as the cornerstone of its journalism. In this
view, the criteria of newsworthiness is the best expertise available, and explanations of events
will be investigated and tested against a variety of attitudes. People of all persuasions make
their own contribution and interviews would allow those interviewed to air their significant
contributions and grievances, and uniformity will be applied in the questioning of all sides.

An impartial journalism implies that all sides have an opportunity to speak in a single News

19



item, or that other relevant views will be covered. A narrow focus showing only one side
of an argument may not be justified, because selection of News should be based on the

~

spread of ideas in society (SABC Ethical Code 1994:23).

In conclusion, Television News is a social product produced by media organizations. These
media organizations are part of the society. According to Oosthuizen (1989:4) the policy that
affects the media directly or indirectly is made by various interest groups in society which
interact with one another. Thus media is not made in a vacuum but in a wide environment
which may influence it directly or indirectly. The next chapter looks at some of the

theoretical perspectives of media organizations.

ENDNOTES

1. Connell, (1980:16)

2. Boyd-Barret and Braham, (1987:163). Class inequalities remain the central structural
axis of capitalist societies because most people in these societies get most of their
information about the social structure from the mass media, and by and large control
over their crucial flow of social imagery is concentrated in the hands of groups
towards the top end of class structure.

3. Marx and Engels, (1965:61). In fact, they argue that those who own the means of
production also control the distribution of economic resources. Hence, while their
positions as owners make the capitalist class the dominant economic class, their
control over the production and distribution of material goods and symbol systems
provides the means through which their power can be maintained. The media can be

used to dominate the subordinate group.

20



Abercrombie, (1980:4). The ruling class could be the state. The state has both
political and economic power. This argument can be furthered by assessing a
fundamentalist-Marxist approach as advocated by Murdock an;l’Golding (1987) based
on the assumption that the dynamics of the culture-producing industries can be
understood in terms of their economic determination. The ideal behind this assumption
1s that the contents of the media and the meanings carried by their message are
determined by the economic base of the organisation in which they are produced.
R. Teer-Tomaselli, (1992:15).

Connell (1980:17) argues against the importance of Television News and considers it
to be a myth. He maintains that in a variety of studies, the picfures and definitions
constructed by journalistic practices provide ’biased’ or 'distorted’ accounts of an
independent and objective reality. They are distorted or biased because they are
informed by a body of ruling and *dominant ideas’ which are said to ’belong’ to the
ruling political or economic groups.

SABC Ethical Code, (1994:109). The SABC accepts that in a democratic society
investigative journalism should be open but in some instances, its Jjournalists would
be forced to use secret methods which must be approved by the editor concerned. If
the editor has any doubt as to the legality of the methods, he/she will seek the advice
of the SABC’s legal team.

A. Bell, (1991:191). Alternative sources tend to be ignored, eg. individuals,
opposition parties, unions, minorities, fringe groups and the disadvantaged. Among
politicians it is ministers who have an overwhelming access to the media.

J. Fiske, (1987:281).

21



CHAPTER THREE

Some theoretical considerations of the media

Media organizations are part of society and as a result cannot be divorced from the wider
norms and values within society. Processes can involve political, economic, social and legal
policies that directly or indirectly are made by the various interest groups in society which

also interact with one another.

Therefore, media policy is not made in a vacuum but in a wide external environment which
may influence it directly or indirectly. The fundamental values prevaleﬁt in society form the
basis of this external environment (Oosthuisen, 1989: 4). The basic argument can be how
media organizations are controlled by the external and internal forces (Gallagher, 1982:154).
It cannot be assumed that mass communication organizations are directing or even

particularly effectively controlled by other powerful social institutions.

The question of control of the media

To examine these processes, Gallagher (1982:151) assesses what she believes to be the most
fundamental question, that is ‘who controls the media’. She broadens this question by
arguing that the question of control appears to be significant because it indicates the extent
to which media practitioners employed in their organizations shape output. The SABC has
established a code of ethics and editorial guidelines for its staff that reflects policies on how
information should be disseminated to the public. SABC journalists and reporters are

expected to confine themselves within the parameters expressed by the guidelines. This

22



professional ethos includes accuracy, balance, impartiality, fairness, credibility, and diversity

(SABC Ethical Code, 1994).

Gallagher (1982:154) describes the question of control of media organizations as a complex
one, indicating the inter-relationship between external factors such as political, social and
economic constraints against the internal limitations that can include professional ideologies,

ownership, management structure, code of ethnics, editorial policies and so forth.

Murdock (1982:122), in trying to assess and respond to the question of control, distinguishes
two important levels of control. The first of these is ‘allocative control’; ie. the power of the
shareholder to define the overall goals and scope of media organizations and to determine the
way in which their productive resources should be developed. The SABC Board established
in 1993 remains the major policy maker, laying down the full overall policy and strategy of

the medium and deciding on expansion and rationalisation.

‘Allocative control’ is also vested in the hands of the shareholders who have the right to
determine the overall question of control. The implication derived from this position might
be that control over the production and distribution of ideas is also concentrated in the hands
of the owners of the means of production; that as a result, the shareholders’ understanding
and account of the world receives much immediate publicity and so comes to dominate the
thinking of the audience or viewers. This ideological imposition can ultimately result in

preserving unbalanced situations of class inequalities (Boyd-Barret, 1987).

23



The other level of control, ‘operational control’, is based on decisions about how effectively
resources are being used, and is also concerned with the implementation of policies already
decided upon at the allocative control level. Gallagher’s (1982:151-171) questions of who

controls the media appear to be, broadly speaking, insufficient to elucidate theories of media

organisations.

Murdock (1982:109) substitutes the question of who controls the media with specific
fundamental questions: Where is control over large communication corporations
concentrated? Whose interest does it serve, and how does it shape the range and the content

of day-to-day production?

In pursuiﬂg the question of control, Murdock takes into account two factors. These are the
media organizations’ legal ownership and their economic ownership. The distinction between
these two levels could mean that shareholders are not equal and that owning shares does not
necessarily guarantee them any influence and control over the organizations’ activities and

policies.

Murdock’s understanding of media control transcends Gallagher’s argument. He stresses that
for legal ownership to become economic ownership, the number of shares that one company

holds determines the position.

The shares need to be ‘voting shares’ entitling the holder to vote in the
elections to the board of directors - the company’s central decision-making
forum. Secondly, holders must be able to translate their voting power into
effective representation on the board or that subsection of it responsible for
their allocative decision (Murdock, 1982: 123).

24



To elaborate on the question of control of media organisations, Gallagher (1982:162-163)
outlines three theoretical perspectives that she derived from recent studies of media

organisations. The perspectives are:

1) The liberal-pluralist view that perceives the media organisations and
their practitioners as autonomous, responsible institutions and

individuals.

i1) The Marxist perspectives perceive the media organizations as well as
their practitioners emerging from the dominant institutions and
ideology of the state. The state is in most cases about governing,
exercising and controlling power. The ideas of the state remain

crucially significant.

1ii) The ideas of the ruling class are in every epoch the ruling ideas; the
class which is the ruling material force in society, is at the same time
its ruling influencing force. The class which has the means of material
production at its disposal, has control at the same time over the means
of mental production, so that thereby, generally speaking, the ideas of
those who lack the means of mental production are subject to it...

(Marx and Engels 1974:136-7).

The fact that the ‘ruling ideas’ are dominant means that the audience could be subordinated

to hold beliefs which guarantee their continued subordination. This perspective of dominant

25



ideology imposes what should be done, deciding and dictating how organizations should
distribute which information. This could lead to a situation in which the media would be

~

viewed as a monolithic structure operating in the interests of the few.

Masterman (1980: 190) however contends that, depending on the environment, the dominant
ideology cannot be simply imposed upon the subordinate groups at all times, ‘but often

appears to be acceptable, and even to speaks to the interests of the subordinate classes’.

In South Africa, media organizations cannot be divorced from the Marxist perspective.
Pahad (1993:126) is much concerned with the monopoly of the media in South Africa and
argues that they have suffered greatly from state oppression which curbed their freedom.
State oppression denied working class people the ability to reflect upon their own lives.
Popular access means the media should reflect the grievances, aspirations, feelings and
degradation of these people’s lives so that we can begin to understand what the majority of

the people of this country are going through (Pahad, 1993:126).

Eric Louw (1993) in writing about the South African media, agrees with Pahad in
maintaining that the state under the Nationalist government owned the most powerful news
medium, that being television under the SABC. This created problems and it became difficult
to distanciate broadcasting from the government. The state had political power and authority
concerning what should be carried out. This is what McQuail (1993) calls the ‘ Authoritative’

theory of the state.

26



The authoritative theory states that the level of true independence in broadcasting and of the
SABC’s journalists are ultimately subject to the authority of the govémment. The
government could impose its authority upon broadcasting organizatiéns through legislation,
direct control of production, codes of conduct, use of taxation and other kinds of economic

sanctions, controlled import of foreign media, and the right of appointment of editorial staff.

McQuail (1983:217) outlines five elements of the authoritative theory that media
organizations could be subjected to:

- Media organizations cannot undermine established authority.

- They should always show subordination to authority.

- No offence to the majority, or dominant, moral and political values.

- Attacks on authority are highly condemned and could be viewed as
contravention of the official policy, which could be serious criminal
offenses.

- Censorship remains the only solution to enforce these rules.

McQuail (1983:217), in common with Gallagher, identifies the licensing of broadcasts as
another form of authoritative control and a way used by government to gain direct access in
order to address the needs of its constituency. The granting of broadcasting licenses to media
organizations by the government remains a crucial determinant because they undergo review
by the state to obtain relicensing or rechartering. The review process could be a direct
scrutiny or an occasional assessment. Because of the complex relationship between the media
institutions and other dominant social and political institutions, it can be argued that the
media institutions will tend to reinforce, challenge or question prevailing social and political

hierarchies (Gallagher, 1982:161).

27



The period of review has profound effects on all internal decision-making over the types of
programmes, since the organizations tend to construct their programme schedules to gain the
political support of various sections of the community. According t;> Gallagher (1982:160)
since the British Broadcasting Corporation (BBC) was established fifty years ago, it has been
subjected to at least twelve major reviews which have affected its internal interests. One can
argue that the story of broadcasting is in many ways a history of how broadcasting
organizations set about the task of staying in business. The actual programmes reveal the
institution’s needs as much as the interests of the audience (Smith, 1973, 59). Therefore, the
authoritative theory is about the exercising and reflection of power in programming output.

It gives justification for the submission of the media to those who hold power in society,

"whether legitimately or not’ (McQuail, 1993:217).

The last perspective is called ’social action analysis’. It analyses the relationship between
media organizations and the eternal environment, how the organizations operate, and
develops a hypothesis of the internal and external factors and the relationship between these
factors. If we analyze the socio-historical development of media organizations, the analysis
will help us to locate them within a particular social framework that will enable us to
consider the relative importance of institutional and occupational factors in shaping media

output (Gallagher, 1982:154).
Gallagher (1982:166) maintains that none of the theories mentioned above has received

empirical justification. Therefore people should not assume that mass communication

organizations are directly or even effectively controlled by other powerful social institutions,

28



because external constraints are stimulated by equally influential demands on the

organizations themselves.

The notion of objectivity (in News presentation).

In a nutshell, the SABC does not believe in the notion of objectivity but has clung to
impartiality as an achievable goal and a central justification of its role in bringing democratic
practices to its News programmes. One of the reasons that could have led to the SABC’s
belief in the principle of impartiality could be the attack on objectivity which has taken place
in the Twentieth Century, in particular from structuralists, post-Einsteinian physicists, and

psycho-analysts (Fiske, 1987).

It should be borne in mind that when the media professionals speak of ’objectivity’, they are
actually reflecting and affirming their world view. Collins (1990:117) proposes that
information in Television News output is produced, selected, organised, structured and
biased. Lodziak (1984) maintains that the perceptions of individual journalists are defined by
editorial policies which reflect an ideological position in relation to the economic and time
constraints involved in News products, and in relation to the state, in particular the
government of the day. Because of all these ideological factors which impact on the decision-
making body, it can be argued that 'the News that we are presented with could certainly be
other than it is’ (Lodziak, 1984:49). Stuart Hall (1973:77) warned that News values appear
to be a set of neutral, routine practices, but there is a need also to see formal News as an

ideological structure -- to examine these rules as the formalization and operationalization of

an ideology of News.

29



Gans (1979:182) writing on ’Deciding what is News’ argues that objectivity is one means
used by journalists to do away with conscious values. The value exclusion defends
journalists against direct criticisms, and protects them against powerful critics for censorship

and self-censorship. Objectivity justifies journalists” right to individual autonomy, and

through objectivity they are able to select News.

The big problem facing the journalists in their selection of News items is the extent to which
they apply personal detachment and disregard the implications of the News. Gans (1979:183)
argues that journalists use objectivity to reach evaluative conclusions and to state their own
opinions. Their intent is to exclude conscious personal values and their opinions become
"subjective reactions’ which come from ’objectively’ gathered News. Journalists try to live
up to their expectations and definition of objectivity. Lodziak (1984:60) assessed the notion
of objectivity as being impossible to achieve because News-production teams depend on
News agencies which actually means a dependence on News which has already been selected
for them. Cohen and Young (1981:53) fully support this stance, since for them News is the
outcome of work practices and bureaucracies. It should not be forgotten that journalists are
workers in their institutions and that perhaps some have been trained and socialised by their

institutions to attain certain goals.

The reasons why journalists and News organisations fail to give an impartial account of
events can be best explained by the theory of 'Mr Gates’ or the ’gatekeeping’ concept. The
concept of "Mr Gates’ first appeared in the work of David White in the United States of
America in 1950. The concept of the gatekeeper implies the powerful and often overly

prejudiced Mr Gates’ who selects, processes and organizes the information to be made

30



available to an audience which is by implication at least passive and unsuspecting (Gallagher

1982:153).

The theory of "Mr Gates’ is a form of censorship and selection of information. According
to Lodziak (1984:61), the journalist is a gatekeeper who is consciously or unconsciously
selecting, rejecting, emphasizing and de-emphasizing events so that News in its final form
is a highly subjective product. Apart from the journalists, other gatekeepers are the News
editors, whose overall function is to control the Newsroom as its chief censors. They have
the power to decide which items are to be covered, and how they should be covered and this
selection process is extreme censorship practice. Tuchman (1980:16) .describes News as a
"window for the world’. The problem lies with the media people who decide where to build
the window and this limits the receiver’s understanding of the world. It can be stressed that
what finally comes out as News is never a complete account of events of concern and interest

to the public.

Gans (1979:183), in trying to argue against the importance of the notion of objectivity to
Journalists, argues that objectivity is used to protect the credibility of journalists because
Journalists’ stories are shaped by the dominant discourses found in media organizations.
Gans (1979:186) also stresses that journalists see objectivity in negative terms. It prevents
them from reporting what they know to be lies. They cannot prove that sources are lying,
for they have not been able to do the necessary legwork. This is why investigative reporters
who have done the legwork are allowed to identify liars more explicitly. Nor do journalists
know how to report politicians who are either unaware that they are lying or powerful

enough to define honesty to suit their needs.

31



Having said that, I would like to conclude this chapter by stressing that media organisations
possess attributes which include: hierarchical structure, an internal division of labour, the
role of differentiation, clearly or ambiguously specified and accepted institutional goals,

translated into specific policies and organizational practices which communicators should

follow.

32



CHAPTER FOUR

Defining the meaning of violence

This section starts by broadly defining the term violence, and tries to establish the meaning

of ‘political violence’.

Violence ... occurs when the challenging group senses that the

surrounding community will condone it, when hostility toward the

victim renders it a relatively safe strategy (Gamson, W: 1974:39).
There are two commonly held, diverse schools of thought concerning the nature of political
violence. Firstly, there are those people who argue that political violence is restricted to
isolated black townships and poses no threat to the integrity of those who stay in the ‘white’
areas of South Africa. This belief rests on the comparison of events such as the Sharpville
Massacre of March 1960, the Soweto uprisings of 1976, and the Vaal townships violence of
1984, with all other events being relegated as brief, isolated spots of violence. These
interpretations seem to rest on the belief that violent incidents occur in isolation, are not
related and are contained within the confines of black townships. The other assumption was
made by Lodge (1978) and Magubane (1979), who made no attempt to quantify political
violence for the purpose of dismissing isolated incidents because only two or three people
were killed instead an arbitrary 10 to 15, or because only one school was set alight in one
week instead of four or five. Looking on the portrayal of violence on television, Barrie
Gunter (1985:2) identifies three broad methods of portraying of violence:

* The first perspective deals with the behaviour of the perpetrator of

violence. It is defined in terms of the seriousness and intensity of the

perpetrators’ behaviour. It refers to behaviour which is considered

33



excessive or unrestrained, and this behaviour is accompanied by some
justifications for the perpetrators’s actions. This .violent behaviour could

be that which is perceived by some people to be immoral, antisocial or

unjustified;

* The second perspective examines the results of violence from the victim’s
point of view. This means that those most affected by violence were given

the opportunity to articulate their own experiences; and

* Another perspective in defining violence is to take into account killing,
injuring and inflicting pain as ‘violence’ and to try to classify violent events

in terms of their outcomes for victims.

Having said that, I would like to shift the focus to ‘political violence’. The term ‘political
violence’ is problematic. There is no universally accepted definition of political violence.
Zimmerman (1983:6) also notes it as problematic and argues that the distinction between
violence and political violence is arbitrary. He recommends that broad criteria for political
violence should be given. Like Barrie Gunter, Zimmerman proposes that the victims, the
intentions of the perpetrators, and the reactions of the public should be used as the basic

criteria to distinguish whether or not violence has political overtones. He suggests a

definition of political violence as being:

Acts of disruption, destruction and injury whose purpose, choice of
targets or victims, surrounding circumstances, implementation,
and/or effects have political significance, that is intended to modify

34



the behaviour of others in a bargaining situation that has
consequences to the social system. (Zimmerman, 1983:6)
Richard Clutterbuck (1986:14) describes political violence as violence with a calculated
political aim; however it can be conducted or organised by people with the intention as well
as the sophistication to make such political calculations. One of the political motives could
be to overthrow the government through indirect, illegal, violent means. These include mis-
representation, deception or betrayal of trust, rioting, burning, bombing, kidnapping and

killing of people .

From the above, the calculated plot of political violence could be different in terms of
various motives and settings. It could be employed as a means not only to undermine the
authority of the state but to undermine the superiority of certain individuals within certain
political parties. It could be used to ensure that certain organizations are recognised by the

government.

During the period under examination, the SABC News channels, both CCV News and TV1,
have often reported increased political violence in the PWV area as clashes between IFP and
ANC supporters. During this period it was clear that the ANC, led by President Nelson
Mandela, would win the elections. On the same note, the TEC (Transitional Executive
Council), led by both the ANC and the National Party, tried to encourage the IFP and its

leadership, together with other parties, not to boycott the elections.

Another incident of political violence to undermine authority was the bombing of Jan Smuts

Airport by AWB members during the elections. The fact that the AWB opposed the elections

35



and ultimately boycotted them, could be seen as a way of undermining the authority of the
TEC and of disapproving democratic changes. These kinds of political violence are

~

differently understood by different institutions.

Richard Clutterbuck (1981:2) writing on how ’terrorism’ is handled in a range of television
programmes, both factual and fictional, proposes various elements that make violence
political: these are violence in industrial disputes, in political demonstrations, and in
‘terrorism’. Schlesinger, Murdock and Elliot (1983:2) identify three broad perspectives of
violence, and have accommodated an understanding of political violence. The three
perspectives are:

* the ‘Official’ perspective;

* the ‘alternative’ perspective; and

* the ‘oppositional’ or popularist perspective.
The ‘official’ perspective comes from those people who speak on behalf of the state. These
people could be representatives of the state, including government ministers, conservative
politicians and security personnel. Their high status ensures that they are News sources as
their opinions are considered important in News coverage. From the News analyzed in
Chapter Five, the government through security forces and the police, reported violent
incidents to the SABC. The TEC stressed the violence in KwaZulu and Natal was a direct
effort by the IFP to prevent or disrupt the elections from taking place. The TEC welcomed
then President F.W. de Klerk declaring the state of emergency in KwaZulu-Natal. As a
result, new proclamations regarding the carrying of weapons in public were instituted. These
precluded the carrying of illegal weapons, with fines and imprisonment of up to ten years.

However, the official perspective is, according to Schlesinger et al (1983:2), by no means

36



a coherent set of ideas. It has limitations and irregularities in its understanding of the public
and has its own confidential report prepared for the selected state and government officials.
Therefore, the official perspective is by no means above conflict. A good example can be
seen on the interpretation of terrorism.

the official perspective removes terrorism from the political arena by

stressing its essential criminality. Meanwhile it places it firmly on

the political agenda by presenting it as part of the Soviet Union’s

continuing attempt to destabilise Western democracies (ibid).
From the above, it can be seen that the state adopted different measures to combat terrorism.
There is a need for the state to deal with violence, so as to maintain law and order. On the
one hand Schlesinger, Murdock and Elliot (1983:3) argue that an exceptional threat to the
state also requires an exceptional response which may entail suspending the due process of
law and the right to trial. The official perspective might also incriminate all those who take

up arms against the democratic order, including political parties opposed to the government,

extra-parliamentary training etc.

As indicated above, there are tensions within the official perspective on the need to develop
effective ‘counter-terrorist measures’ and the need to defend civil liberties. A good example
occurred in the British parliament when the Prevention of Terrorism Act of 1976 was debated

in March 1983.

Some proponents of the official perspective, like Conservative MP Sir John Biggs-Davison,
believed that exceptional threats to the state needed exceptional measures. Others, including
Home Affairs Secretary William Whitelaw, appealed to all to deal effectively with the
perpetrators of violence and saw the Act impinging on the freedom of the tradition of civil

liberties (Schlesinger, Murdock, and Elliot, 1983:15).

37



The alternative perspective is based on a set of ideas, views, ideas, arguments, explanations
and policy suggestions from those who accept that violence is not justified within the liberal
democracies (Schlesinger, Murdock, and Elliot, 1983:16). During negotiations at World
Trade Centre near Kempton Park in Johannesburg, the TEC, led by the ANC, condemned
political violence in KwaZulu-Natal and East Rand black townships including Katlehong,
Tembisa, Vosloorus and Alexandra. The ANC understood violence as a means of destroying
the elections and turning the country to anarchy. The TEC tried to ensure that its own views
received coverage in the media. It recognised and understood that violence was justified in
certain political systems, and that interpretations of violence differ from one system to the

other.

Schlesinger et al (1983:16-17) argue that the alternative perspective has its roots in the
context of the upsurge of political violence and the growth of state repression. But it fails to
challenge the ‘official perspective’s’ claim for legitimate use of violent means. What the
proponents of the alternative perspective do is to question the implications of excessive state
repression for the rule of law and democratic rights, and question the official modus operandi
of repression. Instead, they advocate strategies for political change and social engineering
designed to deal with and alleviate violence and tackle its causes. This leads me to the last

perspective which is called the populist perspective.
The populist perspective can also be referred to as the oppositional perspective (Schlesinger

et al, 1983:25). It justifies the use of violence to pursue politically motivated ends. It is

advocated by those who perform acts of politically motivated violence, or by those who

38



either speak for them directly or share their objectives. They are oppositional to the official
views. Their actions can result in injury, death, and damage to property.
There are two main justifications used by those who employ anti-state political violence:
* They believe that economically and politically the state is a repressive
instrument which constrains those within it. Their actions are aimed at

showing the state that political actions are possible and can be effective.

* Political violence is seen as a necessary instrument especially during
national or sectional liberation situations where the state is seen having
adopted a ‘colonial’ rule towards another people or towards a section of its
population. In this instance warfare becomes a realistic strategy to adopt,

although it is rejected by the authorities.

Having provided an overview of political violence in South Africa, I would like to devote
attention to the analysis of political violence as recorded and the case studies of two of South
Africa’s provinces, KwaZulu-Natal and Pretoria-Witwatersrand-Vereeniging. Chapter 5

focuses on the theoretical framework in which this analysis is carried out.

39



Endnotes

1.

These acts of violence mean that people pin their hopes on destabilising the state:
by undermining the morale of its ministers, officials and security forces,
including the police, by provoking them to over-react, and by driving the public
to lose confidence in both the will and the ability of the government to control
the situation. Fearing for the safety of their families, people clutch in desperation
at the lifeline of a totalitarian or authoritarian leadership which seems to know

what it wants to do and offers the hope of restoring order.

40



CHAPTER FIVE

Analysis of recorded tapes

In this section there are two case studies of how the SABC television channels portrayed

violence before the elections. These are: the KwaZulu-Natal case study, and the PWV area

case study.

This section attempts to compare how SABC TV1 and CCV portrayed violence in these
areas. The investigation included News broadcasts, reports from News presenters and
original statements and eye-witness accounts from SABC journalists who have attended the

events in a reporting capacity.

The News bulletins taken from CCV were originally broadcasted in Zulu. Those from TV1

were in English and Afrikaans. The transcripts used in this dissertation have been translated

into English by myself.

41



Case Study: KwaZulu-Natal Violence

L adysmitr
Steadyille
@

( Ber‘ﬁ?nlle
LESOTH 0)

Mpophameni @

abeni@

Transkei

.f'\f\f'
NS Paulp-etersbur

) Sodwana

Madaden Uboinbo Bay
ie‘ﬁ*‘ Bhehu ulu
Y @Nongomi

F Dannhauser  @Mondio 9
_) Glencoe - Dundee N"".d'””"'
) Sihembie Sibongile Ngulu ®Mpugamhiope
®Ulund
’ ¥ St Luua

Ferr @Enselenm
’ g O
\ Krangkop  Eshowe@® E.S.krtla%:lez_ane
i Estcound © Nsingwen®
Wembez Grezlow 0 @®Emaoyent
Enhialakahle Mtunz.ra

KwaMevana

fj Piatermantzburg
Edencale ®
Underé)erg Taylor's Hall @

nan

Bulwer@ rFilirchr'r'-c_nd Mpumalangag .
)

Ndalefi @

T GIMandiu
vgelaldgisitnebe
0] Shakavi!le.Oamall
Howick ®@Wartburg { tanger
@/ Table ®Mpolwen  DShaxaskraal NATAL
ounlam /4
Verulam gf) fongaart
o 0 25 50 75 1C0
da @ JUmhlanga
o Ka Mashu L 2 2 L I km
netown
Urnlaz @7 Durban @ BLACK TOWNS @ WHITE TOWNS
Kwa Makhuta®( mbogintwin:

Magabheni@ g < -
Craigiaburn @ SfUmkomaas -
Umgababa)

Umzinto® {4 Scottburgh

. 4
é\MLlﬂ(‘;‘lrl‘lsOn. $¥Pon Shepstone R
amalakhe NI
3 ® 00 Uvongo 9\

““} \
lzingol we\%
ort Edward

MOZAMBIQUE
\/\_____

f-)l%os»

SWAZILAND ay

Blrgwivuma

Duimbe:

Matubadtuba
Nkasdla Melmoth

@ Tugela

(sWAmanzimtol

/ Lo

TV1 News on Saturday 26 March 1994.

This News bulletin covered the attack on Jacob Zuma’s parents’ house. The visuals indicated

that the house was severely damaged and burnt down. Some people appeared in the visuals

looking demoralised and shocked.

A map of KwaZulu-Natal was used to indicate the

location of the area where the incident took place.

42




There was a voice over by Marietta Kruger:

Whilst 16 people were killed in political violence in KwaZulu-Natal,

Mr Jacob Zuma of the ANC said that the house where he grew up

was burnt down and suspected that to be the result of political

violence between the IFP and the ANC. His wife, Mrs Zuma, said

that at the gathering held on Friday, they were told that all the ANC

members’ houses would be burnt down (ibid).
The lack of visuals showing both Mr Zuma and his wife raises the question of the importance
accorded to Mr Zuma as the leader of the ANC in KwaZulu-Natal area. The lack of details
concerning the 16 people killed as mentioned in the quotation, invites the criticism that
victims of violence are not important. No names of victims were given, only statistics were
reported. Although the CCV News failed to report this violence, Zuma’s parents’ house

mattered most, not the lives of those died. The report implies that it was an act of political

violence between the IFP and the ANC.

Lack of sufficient evidence, that is reports and interviews from eye-witnesses of both ANC
and IFP, raises the question of impartiality and fairness. The fact that the TV1 relied on

what Mr Zuma and his wife said implies that the report is one-sided.

Another discrepancy is the report by Veronica van der Westhuizen in KwaMashu. She

reported that:
In KwaMashu, Mafilika Mbuli was killed as he was trying to mediate
between the hostel dwellers and the ANC Youth League. He was
shot dead on his way back home and in another incident a car was
burnt to ashes (TV1 Nuus 26.03.94).
The accompanying footage is file footage of violence in the KwaMashu area, showing people

running away from their houses. There is no relationship between the report and the footage.

The scenes indicated no hostels or even the ANC youth. The opening sequence is a dramatic

43



shot as the camera focused on the running action in the street and burnt houses. The
meaning of the footage might be misleading to the audience as it does not show the victim(s);
instead of showing the burnt car, it shows burnt houses. Again, no eyewitnesses were

interviewed. The coverage of violence in this manner is questionable and appears to be from

the journalist’s point of view.

As a result of the escalating level of political violence in KwaZulu-Natal, the TEC proposed
to the National Party government that a declaration of a state of emergency was inevitable.
The declaration of the state of emergency was even reiterated by the ANC’s General
Secretary and chief negotiator Cyril Ramaphosa, who said ‘it would ensure that free and fair

elections are conducted in KwaZulu-Natal’ (T.V. News 26.3.94).

TV1 News, 2 Saturday April 1994.
On Saturday, Television News covered the deployment of the SADF troops in KwaZulu-
Natal. This was a result of the endemic violence in Natal. The main News story was how
the troops would be deployed. The main visual and pictorial accompaniment was Colonel
Franz Verfus using the map of KwaZulu-Natal to indicate the areas where the troops would
be deployed. The visuals showed caspirs carrying soldiers moving in the village. The
coverage indicated that the only means to stop violence was through the declaration of a state
of emergency. The coverage of Colonel Franz Verfus indicated support for and justification
of the state of emergency, as SABC journalist Veronica Oosthuisen reported:

Bambayi and KwaMashu are very quite during day time, it is only at

night that violence usually erupts. It is where security will be needed

most (TV1 News, 2.4.94).

This utterance was in support of the state of emergency.

44



Similar utterances were made on CCV News on Monday 4th April by an unnamed reporter.

The News was as follows:

Visual

1. Themba Makeleni in the
studio.

2. Procession of SADF
troops vehicles moving in
rural area and a close shot
of Gatsha Buthelezi entering
the church.

3. Camera shot of Buthelezi
in front of the church
interviewed by the
journalist.

4. Cut to people
demonstrating carrying
‘traditional’” weapons.

5. Buthelezi standing in
front of the church being
interviewed.

Audio

Good Evening. As a result of the Easter weekend
violence, the high police structure and the SADF will
be holding a meeting in KwaZulu to try to control
violence in the area. Captain van Niekerk of the
security forces said that the meeting will address
violence in Natal. They are also to discuss the role
that the KwaZulu police will play in controlling
violence. Three SADF groups will be distributed in
Natal and the other groups will follow.

Unnamed reporter: Within a short time about 500
troops will be send to stabilise the situation in Natal.
Even though the situation is tense, the police will try to
cool it down. In Ulundi our reporter met Buthelezi who
informed him that the tense situation in KwaZulu-Natal
does not guarantee that he will not participate in the
coming elections.

Buthelezi: If the negotiations or rather the discussions
between the President de Klerk, Mr Mandela, His
Majesty, King Goodwill Zwelithini, and myself do not
come up with resolutions which can make it possible
for us to participate in the elections, then of course we
will continue to play a role of being opposed to the
status quo.

Unnamed reporter voice over: In connection with the
traditional weapons, Buthelezi could not see
any reason why they should be forbidden.

Buthelezi: They are banning Zulu cultural weapons
and people are still killed with guns.

From the above reports, we can see that CCV perceived the escalating violence in KwaZulu-

Natal areas caused by the disputed status of King Goodwill Zwelithini and Inkatha’s non-

participation in the democratic process. The then KwaZulu Chief Minister, Gatsha Buthelezi

45



and the Inkatha Freedom Party were depicted as being responsible for the killings,

demonstrated by the fact that he is the only person interviewed.

The picture showing the demonstrating Zulus, conveyed the most powerful message, that of
Zulu national pride, symbolised in shots of chanting, ululating rural ‘warriors’ with their
rhythmically knocking sticks and kerries (ibid). What is amazing is that this scene was
repeated several times from different angles on CCV, and not on TV1. The most powerful
shot was of an impi member pointing his cultural weapon directly at the camera. From this
position the camera moved in a semi-circle, covering a large contingent of the Zulu impis
singing their cultural song. The scene provided a message that the cultural weapons were
part of Zulu culture and there was no way that the Zulus could do away with them. It also
implied that the cultural weapons were not responsible for the killings and the Zulus were
happy with these weapons. But in contrast to the these weapons, CCV’s Themba Makeleni
wrapped up the News item by stressing the carrying of weapons in this way:

MAKELENI: The troops have been given extra powers to arrest and

detain those who threaten public safety, and the maintenance of law

and order. Fines and a maximum of ten years in prison will be

imposed on offenses contravening the regulation. Some offenses

include: the organizing of unauthorised military training and the

construction of weapons. (CCV News 4.4.1994)
There were similarities between the discourses of Makeleni and that of colonel Franz Verfus,
who strongly stressed the significance of the SADF and its ability to combat violence. The
carrying of cultural weapons by the Zulus was from the government’s point of view a threat
to public safety. These cultural weapons were made and constructed by the Zulu people

themselves. Therefore, it was illegal to carry them in public. It can be argued that violence

on CCV News was interpreted from the government point of view.

46



Another discrepancy was how TV1 reported Buthelezi with regard to participation in the
elections. The report was substantially narrated by the Sky News unnamed reporter:

Mr Buthelezi told Sky News that if the meeting between himself, the

State President, F.W. de Klerk, Mr Mandela, and King Goodwill

Zwelithini does not address the problem facing KwaZulu, he will not

participate in the forthcoming elections (TV1, 4.4.94)
The above indicates that TV1 relied on other external agencies in presenting matters of
national interest. The difference with CCV News was that Buthelezi was interviewed directly

facing the camera, whereas Sky News in TV1 showed Buthelezi talking with a voice over.

The information in this report was second hand information.

Apart from Sky News, the portrayal of violence on both CCV and TV1 News after the
deployment of SADF troops in KwaZulu-Natal areas justified the state of emergency and the
police presence. On Monday 4 April 1994, CCV News presenter Makeleni reported that,

the police reported that two people have been killed in Umlazi, and

another two in Nongoma, despite the quietness in the surrounding

areas (ibid).
The pictorial accompaniment was a map of KwaZulu-Natal indicating Nongoma and Umlazi.
Although TV1 News provided a similar map, the report was different as TV1 News
presenter, Jan van Niekerk reported that ‘the KwaZulu police said two people in Umlazi and
two in Nongoma died’. The causes of the killings are not mentioned. It appears as if the
journalists of both CCV and TV1 News could not attend the Umlazi incident, because the
only visuals shown were of a Nongoma shopping complex. Lack of visual material about

the Umlazi killings implies that when violence first occurred, the police not the journalists

were the people with details of the situation. The police visit to the scene where violence

47



occurred, also provided the journalistic team with the opportunity of following up the story

themselves.

After E.W. de Klerk’s declaration of the state of emergency, much coverage was accorded
to the security forces. Violence was reported in terms of what the security forces said. This

kind of approach appeared on CCV News shown on Tuesday, 5 April 1994.

Tuesday, 5 April 1994.
The News bulletin began with the usual introduction of the News readers: Themba Makeleni

and Noxolo Grootboom in the studio.

Visuals Audio

1. Grootboom: Colonel Verfus of SADF said he is much concerned with the
continuing violence in KwaZulu-Natal (CCV News, 5.4.94)

2. Colonel Verfus Verfus: A conception has been created that KwaZulu police
have been confined to barracks and now will not operate on
the ground. If one reads the proclamation, nowhere does it
say the KwaZulu police does not operate. That was the

decision of the people who drew up the proclamation and
they will have to make the decision on that.

The images which preceded Verfus’ statement show the security forces in their vehicles in
Bambayi. Then Verfus appears again facing the camera warning the people of KwaZulu and
Natal about the carrying of weapons in public and the heavy fines that could be imposed.
The warning seemed to have targeted the Zulu people, as Verfus went further to state that
‘it was not a ban on possession of weapons. The people who carry weapons in public as part

of their culture are the Zulus’ (CCV News, 5.4.94)

48



From the above, the cause and increasing level of political violence in KwaZulu-Natal was
presented and interpreted in terms of the carrying of weapons in public. The last statement
made by colonel Franz Verfus, that the proclamation did not imply tile ban on possession of
weapons, did not explain the kind of weapons that the government was not banning. Also
important is that the carrying of legalised weapons could incite violence. The News bulletin
fails to state the cause of violence but reiterates measures that could be used to curb it. The
possession of weapons without being displayed to the public could also cause violence.
Although the cause of violence stemmed from political disagreements between the ANC and

IFP, there is complete silence on the part of the ANC. There is no mention of ANC

supporters clashing with the IFP supporters.

In some instances the journalists did not want to probe the cause of political violence, and
this argument can be realised in Bongi Shishi’s report for CCV News; ‘during the day
Bambayi and its surrounding areas are quite but during the night things start to go wrong’
(CCV News 5.4.94). The journalist fails to indicate how and why the situation in Bambayi
was that way. The statement lacks justification as no interviews with people staying in

Bambayi were conducted.

Having indicated how political violence was reported in KwaZulu-Natal, I would like turn

the focus to the PWV province.

Case Study: the PWV Violence

49



Y T
; 777 | Wintgrveld Bophuthatswana - &
1

k R e PRETORIA
SN gl | evopenees“WITWATERSRAND
| 1§ Soshanguve V A AL

- [N i
Yo/ GaRankuwaj
)N"\.\ [
RN
h%

Mamelodi
PRETORIA

Atteridgevilie®

Laudiumo

@® Black Towns
o Indian Towns
®  White Towns
n Coloured Towns

® Tombisa
Maribro | Gardens  (8)Kempton Park

O BRabie Ridge
Sandton®e ajexandra

Munsieville®
@ngersdorp

® Kagiso ® Daveyton
. OAzaadvﬂle .
Randfontein(® Roodgpoor, welar Benoni®
Toekomsrusm . MW \ 8) HANNESBURG OActonville
Davidsonville F|eurhof .oMa air/ ermlsto ® Wattville
Mohlakeng® Rivériea @ Coronatio nwlle r@ Boksburg o gakerton
SOWETO eMNoordgesigy Helger Park ®Springs
. ®Bekker al.——-7 Alberton
Westonaria(s) Katlehong® eVosioorus  ® KwaThema

W Eldorado Thokoza®
Len%sua gri Edenpark® xemksdm.OTsakane

Palm R|dge ° Duduza
EnnerdaleloLgnaSla ngel
Heidelberg
Ratanda® ©Shalimar Ridge

Evatone ORoshnes
39b°k9?9' ®Rust-Ter-Val
Boipatong /
Bophelong® y® o (©Vereeniging
Vanderbijlpark _ Sharpeville 9 10 20, m

The violence which occurred in the PWV at the end of March and at the beginning of April
was portrayed by both CCV and TV1 News bulletins as a clear manifestation of political

violence between the two political organisations, the IFP and the ANC.

50



The most notable incident was clash between the IFP supporters and the ANC near the ANC
headquarters at Plein Street, Shell House, in Johannesburg on the 16 March 1994. The clash
occurred after the IFP supporters marched from Library Gardens in\the city centre to ANC
regional offices in Jeppe Street. After some shooting, they went to Shell House, where
according to the survey conducted by the Human Rights Committee of South Africa (1994:5),
56 people died and 173 were injured. The march came in the wake of an ANC march which
successfully took place a week before the IFP march, in West Street, Durban, where the

ANC demanded free political activity in KwaZulu-Natal. The ANC believed that free

political activity would ensure that elections were held in a free and fair manner.

On the one hand, the IFP was not part of the negotiation process, and amongst its demands
were: a democratic South Africa with more powers given to regions, international mediation,
the sovereignty of the Zulu monarch, and so on. Both SABC News channels covered the IFP

march as follows.

TV1, Friday 26 March 1994,

During the evening after the IFP march in Johannesburg the main stories concerned the
killings of people as a result of the march. The story of the march was the first headline of
the bulletin. The report opened with the two News readers, Marietta Kruger and Riaan
Cruywagen anchoring between the News stories. They appeared to be neutral and truthful.

Cruywagt.en: Good Evening. The biggest streets in the heartland of
South Africa’s economy, Johannesburg, came to a standstill as result
of the Zulu march.

51



This kind of introduction presents different meanings to the march. Firstly, it could mean
that the march was a blow to South Africa’s economy and therefore was unacceptable, or that

the march was historic and legitimate.

The News readers provided information on where the march started, why it took place, how
many people were killed, and whether the police were brought to the scene or not. Although
the journalist was unnamed, it seems that what was important was the report itself. The
problem in their report was whether the march was organised by the IFP or KwaZulu
royalists. The report continued as follows:

Riaan Cruywagen: Thousands of Zulu people marched thfough the

streets of Johannesburg to pledge sovereignty to the Zulu Monarchy.

The IFP had earlier asked for permission to continue with the march.
This report does not distinguish whether the march was organised by Zulus or the IFP. This
kind of report also confuses the .viewers. The point is that not all Zulu people were IFP
supporters. It is also not very clear whether all the people present were Zulus. The report
depended on the information supplied by the journalist and the cameraman. In another
version of the clash, TV1 newsreader Marietta Kruger failed to acknowledge in her
introduction the parties involved in clash. The point is that the News reader did not know the
story and relied on the journalists who covered the event:

Marietta Kruger: Pandemonium broke out in which 300 people are

reported to have been injured and 20 killed. Carrol Chryll and Jan

Kobbie have the story.
Although the violence has been introduced, Carrol Chryll failed to point out that the clash
was between the IFP supporters and the ANC. She was only interested at the statistics of

those killed or injured. She was detached from the event, and appeared to be there to relay

the truth, and remain aloof and uninvolved in the process of both presenting and making

52



News. She also appeared to be apprehensive, and avoided indicating the cause of the clash,

and how the clash developed. It appeared also that she was unwilling to commit herself on

the causes or consequences of the event, possibly because of a concern for her own safety.

Visuals

1. Cut marchers carrying
sticks in Zulu attire dancing
and singing.

2. Close up of a dead man.

3. Close up' of person
pointing to ANC
headquarters.

4. Cut to the police
carrying guns.

5. Cut to the injured
victim.

Audio

Carrol Chryll: today near the ANC headquarters
shots were fired. At least one person was killed so
far. Marchers tried to seek security in nearby
shops.

Unnamed victim VO: These people are shooting
us, they are wrong.

Carrol Chryll, VO: more police were brought to
the scene. During the course of the day nine people
were killed and five injured. Many people are
lying down with injuries. As more police were
brought in, the situation remained the same.

Unnamed Victim, VO: the fire came from this
building. The people were standing right there.

The above report is not concerned about the cause of violence. The journalist reports about

the police. Even when the victim is shown pointing at the ANC headquarters, saying the

shots came from the building, the journalists were silent in dismissing or supporting the

statement. It appears the blame is on the IFP not the ANC.

TV1 News, 29 March 1994. On the third day after the IFP march in Johannesburg, the

report opened with the usual studio introduction with news readers Dhlomo and Reed in the

studio. The issue of the IFP march was still high on agenda. Dhlomo reported:

Tensions between the TEC and the IFP have reached a boiling point
due to the bloody march in Johannesburg (TV1).

33



The statement indicated that the IFP was to blame for the killings, not the ANC. Although
the IFP was blamed for directing the march to the ANC offices, the media continued to hide

~

the shots that were fired by ANC security.

On the question of victims of violence, TV1 reported victims as follows:

Dhlomo; At least fifty-three people are reported to have died in

violence in Johannesburg. The Goldstone Commission is considering

preliminary investigations from both the ANC and the IFP.
The victims were reported as mere statistics. This kind of report differed from CCV News
reported on Wednesday 30 March 1994. The CCV News on this day reported the results of
the IFP march. The main item which received coverage was the Killing of Mr Alwyn Van
der Waldt. The report was as follows:

One of the deceased shot at the Library Gardens was Mr Alwyn van

der Waldt, aged 33. He was sitting in his office facing the Library

Gardens. The shot came through the window.
The visuals accompanying this report showed a broken window of the office, Mr Van der
Waldt’s wife together with his children. The journalist reporting the incident emphasised that
the event was shocking. Although this item was clearly covered, the approach was changed

when reporting on the black victims who were in the hospitals around Johannesburg. For

example, in Hillbrow Hospital only visuals of victims were shown with no interviews.

To conclude this chapter, both CCV and TV1 News channels have been inconsistent in
reporting political violence involving the ANC and IFP. The two case studies indicated how
the SABC supported the government, the TEC, and the ANC thus implicating the IFP as

main cause of violence. Both the government and the ANC were not implicated in political

violence.

54



CHAPTER SIX

METHODOLOGY

6. Research Design

The research design is described as the framework or scheme which provides for adequate
and systematic investigation of a research problem. It is the overall plan which sets
guidelines for conducting the research study (Polit & Hungler, 1991: 128). The objective
of the present study is find out the community perception of the treatment of violence on

television.

6.1  Subjects

The target subjects constitute the entire group of people about whom the researcher would
like to draw conclusions and make generalizations (Polit & Hungler, 1991:131). In this
study the subjects were drawn from both white and black middle class residents of East Bank
near Alexandra, Protea North in Soweto, and Highlands North and Bramley, all situated east

of Johannesburg.

For this study the four research sites were chosen based on the convenience of travel for the
researcher. For selection of subjects a sampling frame was developed for each area using
a list of all the people who posses television sets and watched Television News during the
period under examination (14 March to 26 April 1994). What follows is a table indicating

how the research was accomplished.

55



TABLE 6.1 Total subjects and selected sample for study.

Area Total subjects Seleéted
Questionnaires
1. Fast Bank (Alexandra) 2. Protea 36 30
North (Soweto) 36 30
3. Highlands North 36 31
4. Bramley 36 30
Total 144 121 J

The procedure was pursued for each area. An equal number of  subjects were selected in
each area. All subjects deserved to be selected in the sample but for the researcher to arrive
at 40 subjects, stratified random sampling was used in selecting the sample. The
stratification was based on age, ranging from 20-29; 30-39; 40 and above. These ranges
tried to accommodate people who might be in possession of television sets and able to watch
Television News. There is general agreement that this kind stratification increase

representativeness (Polit & Hungler, 1991).

6.2. Research Techniques

6.2.1. Unstructured interviews

On the 2nd September 1994, a preliminary examination was accomplished by the researcher
conducting some semi-structured interviews with the local people of Temba location near
Hammanskraal north of Pretoria. The information derived from these interviews was utilised

to construct a structured questionnaire. Three residents of Temba location were separately

interviewed. The interviewees were informed about the purpose of research and assured that

the information received would be treated as confidential. The interviews were as follows:

56



Interview No 1

Researcher
Resident 1:

Researcher

Resident 1:

Researcher

Resident 1:

Researcher

Resident 1:

Researcher

: What is your name?
I am Dan Mashishi.
: Where do you live?
Temba Township.
: How old are you?
I am 39 years old of age.
: Do you watch Television News?
Yes.

- 'When did you watch Television News, that is any time between 14 March and

April 1994,

Resident 1:

Researcher

I watched Television News during both March and April this year.

: Which Television News channel did you watch?

Resident 1: 1 sometimes preferred to watch both CCV and TV1 but due to the fact that on

Wednesdays attend evening classes at Vista University watched TV 1.

Researcher

Resident 1:

ANC. The

Researcher

Resident 1:

: Were the news channel (s) watched reporting violence?
I would say yes, because there was political differences between the IFP and the
kind of violence that dominated television screens was politically motivated.

: How was violence shown on Television News?

It depended on the nature of violence. Pictures were used especially for violence

in Natal when the IFP people were implicated as responsible for the killings. The pictures

were used to make a clear report to the viewers. It was very rare to report ANC as killers.

57



Researcher: Were you able to differentiate between the victims of violence and those who

witnessed 1t?

~

Resident 1: Victims of violence were mostly men and women and children. In some cases
were interviewed. Eye-Witnesses were also interviewed by television journalists.
Researcher: What about the amount of time given to the victims and eye-Witnesses to explain
their positions?

Resident 1: The time given was too little and biased to reveal the information.

Researcher: Do you think the victims and eye-witnesses were able to address themselves to
the questions asked by the journalists?

Resident 1: Some were unable to address themselves to the questions because of fear, of
being exposed to the public and communication problems.

Researcher: Finally, do you think the coverage of violence was fair on both channels?
Resident 1: It was fair to bring attention clearly to the viewers exactly what happened in

other South African areas.

Interview No 2

Researcher: What is your name?

Resident 2: Jones Tompa.

Researcher: How old are you?

Resident 2 : 26 years old.

Researcher: Do you watch Television News?

Resident 2: Yes.

58



Researcher: When did you watch Television News, that is any time between 14 March and
26 April 1994?

Resident 2: March to April 1994.

Researcher: Which Television News channel did you prefer to watch?

Resident 2: I preferred to watch CCV news channel.

Researcher: Did the news channel report violence?

Resident 2: Yes, it was black on black kind of violence involving the political parties, in
particular the ANC and IFP, as well as the soft rebellion conducted by the far right wing.
Researcher: How was violence reported?

Resident: The pictures shown were of blacks killing one another, taxi ranks bombs and eye-
witnesses reporting such incidents.

Researcher: Did you differentiate between the victims of violence and those people who
witnessed it?

Resident 2: Yes. The victims were sprawled on the ground and witnesses gathered to around
the scene.

Researcher: What about the amount of the journalists gave the victims and eye-witnesses to
explain situations.

Resident 2: At some instances the journalists were showing a measure of bias for the ANC.
Researcher: Do you think the victims and eye-witnesses were able to address themselves to
the questions asked by the journalists?

Resident 2: No. some, instead of answering the questions asked, involved themselves in
attacking the other party.

Researcher: Finally, do you think the coverage of violence was fair?

59



Resident 2: No most incidents were not covered. It was as if violence occurred only in

certain areas such as KwaZulu-Natal, and PWV. The political violence in the Eastern Cape

was not adequately covered on television.

Interview No 3

Researcher: What is your name?

Resident 3: I am Maki Eikens.

Researcher: How old are you?

Resident 3: 45 years old of age.

Researcher: Which Television News channel do you prefer to watch?

Resident 3: 1 prefer to watch TV1 news channel.

Researcher: Did you watch Television News, that is any time between March and April
1994?

Resident 3: I watched it during both months, that is March and April.

Researcher: Were the Television News reporting violence?

Resident 3: Yes. Political Violence between the IFP and ANC.

Researcher: How was violence reported?

Resident 3: There were visuals used to show events.

Researcher: Did you differentiate between the victims and witnesses of violence?

Resident 3: In many instances the journalists spoke on behalf of the victims but the victims
of violence were people lying down on the ground, either dead or injured.

Researcher: Do you think the journalist gave the victims and witnesses enough time to

explain situations?

60



Table 7.6. Distinguishing between the victims of violence and witnesses.

Victims shown Frequency Percéntage
Dead bodies /Injured 106 87,6
people

No victims 12 9,9
Missing cases 3 2,5

Total 121 100

7.1.7. Time accorded to interviewees by television journalists.

The majority (96,7) of respondents for both TV1 and CCV news reveal that the television
journalists accorded the interviewees too little time to reveal the information. They also
stressed that there was also a measure of bias as most of the interviewees were ANC
supporters. Three (2,5) respondents showed that the journalists gave the interviewees fair
amount of time to express their feelings violent situations. Only one respondent (0,8) did not

answer this question. (see Table 7.7 for statistics)

61



6.2.2. The Questionnaire

This portion consists of ten open-ended questions about Television News and the reporting

~

of violence. Information gathered from the interviews served as a guide in the development

of the questionnaire.

6.2.3. Ethical considerations

Since participation in research of any kind is voluntary, each questionnaire had a covering
letter in which the researcher introduced himself, explained the nature and purpose of the
study and requested the respondents to participate in the investigation by completing the
questionnaire. The respondents were given a guarantee that all information provided would

be treated confidentially.

6.3. Collection of data

The self-administered questionnaires and return envelopes addressed to the researcher were
delivered by the researcher assisted by his friend Monareng Mokgoba, to each subject. The
respondents were to complete the questionnaires in their own time and return these to Jankie
Mokonyane in Hillbrow. In some cases, the researcher was able to have the questionnaires
completed whilst visiting the subjects. Although this was time consuming and costly, it
ensured the respondents received and completed the questionnaires and the researcher would
be able to talk with him. Personal contact was advantageous as the respondents indicated

willingness to take part in the research study.

6.4. Limitations of the study

62



There are some weaknesses with regard to the use of questionnaires as a means of obtaining

information. According to Polit & Hungler (1991:172), the use of questionnaires offers the

following limitations: \

- the subjects may forget about them, the response rate might be low and serious biases
might be reflected.

- respondents might misinterpret questions, thus offer wrong information leading to
erroneous conclusions.

- the questionnaires can only be used for educated people, and respondents might not
answer all questions.

I encountered financial problems in collecting the questionnaires timeously and some

responses were received later than the actual deadline.

However, the use of questionnaires offers the following advantages:

- save time, energy, money and allows researcher to cover the targeted geographical
area and to reach the subjects.

- gives a guarantee of confidentiality and well thought answers can be given.

- lack of face to face interaction might preclude researcher bias.

Having said this, I would like to turn to the results and findings of the questionnaires

assessed.

63



7. Results

7.1. Sample description

7.1.1. Introduction

The sample description for the study was drawn from all people who watched Television
News from March to April 1994. This was done after consultations with these people to find
out whether they watched Television News during the period under investigation. The
subjects were selected using stratified random sampling as described at the begining of this

chapter. A total of 144 questionnaires were distributed and 121 usable questionnaires were

returned which is an 84 % response rate.

7.1.2. Age

The ages of the respondents ranged from 22 years to 57 years and the mean age was 37

years. (see Table 7.1)

Table 7.1. Age distribution of respondents.

Age in Years Frequency Percentage
20 - 29 30 24.8
30 - 39 46 38.0
40 - 45 37.2
Total 121 100

64




7.1.3. Watching Television News

When asked to indicate when they watched Television News, that-is any time between 14

March and 26 April, 57% of the respondents claimed to watch News during both March and
April, twenty six (21,5%) watched it in April and twelve (9.9%) respondents in March. (see

Table 7.2.)

Table 7.2. Period of watching Television News.

Period Frequency Percent
March - April 69 57,0
April only 40 33,1
March only 12 8,3
Uncertain 2 1,6
Total 121 100

7.1.4. Preferred Television News channel

Slightly more than half (52,9) of the respondents watched both TV1 and CCV and 29,8%

preferred CCV only while 17,3% watched TV1 only. (see Table 7.3.)

65



Table 7.3. Preferred Television News channel

Channel preferred Frequency Percentage
TV1 and CCV 64 52,9
CCV (only) 36 29,8
TV1 (only) 21 17,3
Total 121 100

7.1.5. Whether Television News channel(s) reported violence.

All respondents for both TV1 and CCV agreed that both channels portrayed violence during

the period under investigation. (see Table 7.4.)

Channel Frequency Percentage
TV1 and CCV 64 52,9
CCV only 36 29,8
TV1 only 21 17,3
Total 121 100

7.1.5 The Kind of Violence reported.

The majority (98,1) of respondents showed that the kind of violence reported was political

violence involving political parties, in particular the ANC and IFP. Only two respondents

66




(1,6) indicated that there was also social violence whereby women were killed. (see Table

7.5.)

Table 7.5. The kind of violence reported

Kind of Violence Frequency Percentage
Political Violence 119 98,1
Social Violence 2 1,6
Total 121 100

7.1.6. Distinguishing between the victims of violence and those who witnessed it.

Most of the respondents (87,6) indicated that both TV1 and CCV news showed the victims
of violence on their screens. They indicated that the victims were in the form of dead bodies,
and patients interviewed in hospitals. Very few respondents (9,9) indicated that victims of
violence were not shown on both TV1 and CCV as were represented by statistics. There

were only three (2,5) missing cases.

67



Table 7.6. Distinguishing between the victims of violence and witnesses.

Victims shown Frequency Percentage
Dead bodies /Injured 106 87,6
people

No victims 12 9,9
Missing cases 3 2,5

Total 121 100

7.1.7. Time accorded to interviewees by television journalists.

The majority (96,7) of respondents for both TV1 and CCV news reveal that the television
Journalists accorded the interviewees too little time to reveal the information. They also
stressed that there was also a measure of bias as most of the interviewees were ANC
supporters. Three (2,5) respondents showed that the journalists gave the interviewees fair
amount of time to express their feelings violent situations. Only one respondent (0,8) did not

answer this question. (see Table 7.7 for statistics)

68



Table 7.7. Time allocated to interviewees by journalists.

Time allocated Frequency Percent
Little time 117 96,7
Fair time 3 2,6

No response 1 0,8
Total 121 100

7.1.8. Interviewees ability to address themselves to the questions asked by journalists.

When asked to respond to the question of whether the people interviewed in violence
situations were able to answer the questions asked by journalists, most (71,0) respondents
indicated that some people interviewed were unable to address themselves to the questions
because of fear, and of being exposed to the public. About 26,3% respondents stated that
some people instead of answering the questions asked about violence, they condemned the

other parties. Only three respondents did not answer the question.

69



Table 7.8. Interviewees ability to respond to the question asked by journalists.

Questions asked Frequency Percent
Unable to respond 86 71,0
Condemning other parties 32 26,3
Missing cases 3 2,4
Total 121 100

7.1.9. Fair coverage of Violence.

When asked whether the coverage of violence was fair, the majority (83,5%) of the
respondents stated that most incidents were not fully covered. They stressed that Television
News channels covered violence as if it was happening in the East Rand and Natal, whereas
there was violence in other parts of the country. Only few (16,5%) believed that the coverage

of violence on television was fair.

Table 7.9. Coverage of Violence.

Coverage Frequency Percent
Unfair 101 83,5
Fair .20 16,5
Total 121 100

70



8. Discussion of Results.

8.1.Interviews

The three residents interviewed were selected because they watched different news channels.
For instance Maki Eikens watched TV1 whereas Jones Tompa preferred CCV. The two
channels operate separately. Interview no 1 with Dan Mashishi is important because he

watched both news channels.

All the residents indicated that both CCV and TV1 news bulletins were dominated by
political violence featuring political parties, especially the ANC and Athe IFP. Resident 1
believed that the showing of the ANC and IFP clash was of the political differences which
prevailed between these two parties. Resident 2 perceived the this violence as ‘black on
black violence’, that is the kind of violence whereby the black people fought against each

other.

There is a considerable agreement that the use of visuals to report violence enabled the
resideqts to distinguish between the victims and witnesses of violence. Jones Tompa indicated
that the "the victims were sprawled on the ground and witnesses gathered around the scene”.
This remark was reinforced by Maki Eikens who stressed that the victims of violence were
people who appeared to be dead or injured. Resident 1 also indicated that victims of violence
were men, women and children. This kind of judgement is far from supporting the fact that

the victims were the subjects of political violence.

71



On the question of time that the journalists accorded to the victims and eye-witnesses to
explain the situations, two of the three residents emphasised that the journalists showed some
measure of bias towards the ANC as opposed to the IFP. None of the residents indicated any
journalistic bias or support towards the IFP. If that was the case, it means the SABC
journalists were failing to commit themselves to the principle of impartiality as endorsed in
the SABC Code of Ethics for its staff. It is not surprising that all two residents conclude that
the coverage of violence was not fair because the IFP was portrayed as the main cause of

violence. Resident 2 also indicted that CCV reported violence as if it was only happening in

KwaZulu-Natal and the PWV, thus excluding other areas.

8.2. The Questionnaire

Having assessed the reactions of the residents interviewed, I would like to shift the focus to
the respondents of the questionnaire. A considerable number of respondents (52,9%)
preferred to watch both TV1 and CCV news whereas 29,8% and 17,3 % preferred to watch
either CCV or TV1 respectively. This is important as it allows one to give a balanced

account of the perceptions on both news channels.

The data revealed that all respondents agreed that TV1 and CCV portrayed violence during
the period under examination. Like the assessment made in chapter 5, the majority (98,1%)
of the respondents indicated that the kind of violence reported was politically motivated.
These respondents supported the interviewee from Temba township who stated that it was
political violence involving the ANC and the IFP. Only two respondents indicated the

showing of social violence specifically involving women. The recorded tapes examined in

72



chapter four show that the portrayal of violence on both TV1 and CCYV involved the political

struggle between these political parties.

A majority of respondents (87,6) supported the residents’ perception that the visuals on both
TV1 and CCV were used to show the victims of violence. This majority indicated that these
victims appeared as dead bodies and injured people on television screens. This means that

the viewers were able to distinguish between the victims of violence and the witnesses.

Of concern to most (96,7) respondents was the amount of time the journalists accorded to
the victims and witnesses. They argue that there was too little time accorded to the
interviewees. In the recorded tapes analysed, I have stressed that in many instances the
journalists appeared to report on behalf of the victims and witnesses. Some news bulletins
indicated that the police reported as witnesses. The journalists should try to balance their
reports by providing a balanced account of events. This could be achieved by allowing the

witnesses to report their own stories.

On the question of whether the coverage of violence was fairly covered on both TV 1 and
CCYV news, the majority (83,5) expressed dissatisfaction about the lack coverage of violence

in other parts of the country. The tapes examined are dominated by violence in KwaZulu-

Natal and the PWV.

The analysis indicated a concern over the SABC’s definition and treatment of political

violence. Therefore, there is a need for SABC to conduct a broad research programme

73



investigating the aspirations and feelings of its audience. The next chapter concludes the

study and provides some recommendations and suggestions.

74



CHAPTER SEVEN

CONCLUSION

This research has attempted to explain the manner in which the SABC Television News, TV1

and CCV News treated violence before the general elections of April 1994.

Since similar research has been done in South Africa by the Broadcast Monitoring Project

(BMP) and Dr Ruth Teer-Tomaselli in her dissertation, The Politics of Discourse and The

Discourse of Politics: Images of Violence and Reform on the South African Broadcasting

Corporation’s News Bulletins July 1985-November 1986, the researcher has a valuable basis

for the comparison of the SABC-TV News channels.

Although the empirical research of this work has yielded some interesting and potentially
important results in the field of broadcasting in South Africa, it can also contribute to the
SABC’s commitment to the transformation process. This research is not comprehensive, but
can only be regarded as a pilot study in a controversial field and which now needs further
research with more heterogenous groups in order to create a broader data base fo meaningful
comparison. However, the study has examined some basic assumptions relating to the media
and the dominant hegemony. According to Stuart Hall (1980:136) the meaning of Television
News is predetermined by its relation to the dominant ideology. The information which the
broadcasters encode as messages has already been signified in a hegemonic manner and the

broadcasters function to:

75



reproduce the dominant definitions precisely by bracketing their hegemonic

quality and operating instead with displaced professional coding which

foregrounds such apparently neutral-technical questions as™ visual quality,

News and presentational values, televisual quality, ‘professionalism’ and so

on (Hall 1980:136).
The literature review has shown that what News programmers produce is not a true reflection
of reality. This argument is supported by Stuart Hall (1982:65) that media reality is no longer
viewed as given facts, but is a particular way of constructing reality and the media defines
and reproduces its own version of ‘reality’. This is because News is produced through
selection. The process of selection depends on different institutional practices. Various
institutions define ‘reality’ for the audiences differently. The problem that faces the SABC
now is how to define reality under the new government. During the reign of the Nationalist
Party government, the SABC was perceived as its mouthpiece. The SABC’s Code of Ethics
for Editorial Staff, released in March 1994, is to be welcomed because it stresses the
principles of accuracy, balance, fairness and impartiality. Of much concern is the extent to
which these principles will be applied. In the literature review, it has been argued that one
of the constraints that can impede the exercise of these principles is the SABC’s relationship

with the government. The government needs the support of the media, in particular

broadcasting to promote the Reconstruction and Development Programme (RDP).

Although the SABC tries to establish clear cut boundaries from the government of the day,
the big question is who will be responsible for its funding and for how long? The funding
of the SABC seems to a problem as the question was raised by viewers during the Newsline
and Agenda programmes shown on Sunday 11 December 1994. During these programmes,

viewers were requested to phone the chief executives of the SABC in the studio and suggest

76 /



how best the SABC could be funded. At the moment, the SABC still depends on the budget

from the government.

In Chapter 5, I have argued that the reports on violent incidents have been one-sided, not
implicating the ANC, while the variables that determine the outcome of political violence are
the characteristics of the groups involved, in this regard the IFP, ANC, the government and
its agents; the SADF and the Police force. The SABC Code of Ethics for

Editorial Staff provides hope concerning the future reporting of SABC News bulletins. The
perceptions of the SABC have changed and are still continuing to change over time. The
SABC's stereotype of the ANC during the period under review is unacceptable if the
imbalances of the past are to be redressed. According to the dictionary meaning, stereotype
is a ‘conventional formulaic and usually over-simplified conception, opinion or belief’
(Heritage Dictionary, 1973:1264). According to Walter Lippman (1922) there are a number

of stereotyping theories. Stereotypes are seen as:

* about oppressed groups,

* about groups with whom we have little or no social contact,
* not structurally reinforced,

* rigid and so do not change.

The analysis of the recorded tapes identified some of the stereotypes that News bulletins
applied to the IFP, and the methodology section showed how the majority of respondents
(83,5%) showed concern about the News bulletins’ apparent support for the ANC. Ruth
Teer-Tomaselli, (1992:308) writing about the images of violence on the SABC’s Television
News bulletins, argues that stereotypes function by identifying and putting a negative

evaluation on salient and characteristic features of persons or groups. The key point is that

71



stereotypes establish these defined negative characters as innate characteristics, thus inverting

their status to a cause rather than an effect (Teer-Tomaselli, 1992:308).

~

Recommendations

The SABC News editors and journalists should gather information from time to time
concerning problematic journalistic practices such as those involved in the reporting of
violence. The journalists’ work setting is fully under the editorial control of the SABC,
particularly in regard to reporting sensitive issues such as political events. More importantly
a strategy for achieving balance in political reporting should be striven for, in terms of
impartial investigation, time accorded to interviewees and airing of opposing viewpoints. A
perception of a lack of journalistic impartiality by SABC journalists is highlighted by the
majority of the respondents who argue that journalists did not accord a fair amount of time

to the interviewees because they (the journalists) appeared to be biased towards the ANC.

Not withstanding the fact that journalists are controlled by the SABC Code of Ethics for
Editorial Staff, they should be accorded more autonomy and independence for selecting and
implementing the principles of impartiality, balance, fairness and accuracy. They should also
actively participate in policy decision making with regard to aspects such as News selection,

reporting methods etc.

Future research is recommended using qualitative approaches. This might give insight into
the determinants of News selection and News reporting. Studies of this nature might also

prove valuable to transforming a media institution like the SABC into an accountable public

broadcaster.

78



APPENDIX 1: STRUCTURED QUESTIONNAIRES

In this questionnaire a number of questions are asked about your knowledge of the treatment

of violence on SABC-television news. This will allow me to make comparisons between the

different groups of people who will complete the questionnaire.

Please answer the questions that follow and elaborate where expected.

Personal details

Name

Age

Residence

Telephone No. Home , Work

Questions

1. When did you watch television news, that is any time between 14 March and April 1994.

2. Which television news channel(s) did you prefer?

3. Were the television channel(s) reporting violence? Yes or No.

4. If your answer is yes, what kind of violence was reported? describe it briefly

5. Were the pictures used to explain violence? Yes or No. If your answer is yes, support

your statement.

79



6. Could you distinguish between the victims of violence and those who witnessed it? Why

do you say so?

7. Who were interviewed in violent incidents? Explain.

8. Do you think the interviewers gave the interviewees a fair amount of time or was there

any bias? Explain.

9. Do you think the people interviewed were able to address themselves to the questions

asked. Yes or No. Give reasons for your answer.

10. Do you think the coverage of violence incidents was fair? Explain briefly.

80



BIBLIOGRAPHY

Abercrombie, Nicholas, Hill, Stephen, and Turner, Bryan: The Dominant Ideology Theses,
George Allen and Unwin, London, 1980.

Althuser, Louis: Essays on Ideology, Verso, London, 1984.
Bell, Allen: The Language of News Media, Basil Blackwell, United Kingdom, 1991.

Bennet, Tony: ‘Media’, ‘Reality’, ‘Signification’ in Gurevitch et al (eds.), 1982, in Culture
Society and Reality, Metheun, London, 1982.

Bertelsen, Eve: ‘Events into Story’, Teaching News in South Africa, Media Matters in South
Africa, edited by J. Prinsoo and Costas Criticos, University of Natal, Durban, South Africa,
1991.

Boyd-Barret, Oliver and Braham, Peter: Media Knowledge and Power, Open University,
London, 1987.

Broadcast Monitoring Project, 6 Months of the new SABC, Annual Report, December,
Johannesburg, South Africa, 1993.

Carey, James: Media, Myths and Narratives: Television and the Press, Unwin Hayman,
Boston, 1989.

Clutterbuck, Richard: The Media and Political Violence, Macmillan, London, 1981.

Clutterbuck, Richard: The Future of Political Violence: Destabilisation, Disorder and
Terrorism, Macmillan, Basingstoke, 1986.

Cohen, Stanley, and Young, Jock (eds.): The Manufacture of News, Revised ed., Ravan
Press, Johannesburg, 1987.

Collins, Richard: Television: Policy and Culture, Unwin Hyman, London, 1990.

Connell, Ian: ‘Television News and Social Contract’ in Culture, Media, Language, edited

by Stuart Hall, Dorothy Hobson, Andrew, Lowe, and Paul Willis, Unwin Hayman Ltd,
London 1982.

Curran, James, Gurevitch, Michael, and Woollacott, Janet (eds.): Mass Communication and
Society, Arnold, London, 1977.

Fiske, John: Reading Television, Metheun, London, 1978.

Fiske, John: Introduction to Communication Studies, Metheun, London, 1982.

Fowler, Roger; Hodge, Barrie; Kress, Gunter and Trew, Thomas: Language and Control,
Routledge and Kegan Paul, London, 1979.

81



Gallagher, Margaret: ‘Negotiation of control in media organizations and occupations’ in
Gurevitch et al (eds) (op cit.) 1982.

Galtung, John, and Ruge, Mari: ‘Structuring and Selecting News’ in Cohen and Young, (0p.
cit. 1981).

Gans, J, Herbert: Deciding What’s News, A Study of CBS Evening News, NBC, Random
House, USA, 1980.

Glasgow Media Group: Bad News, Routledge and Kegan Paul, London, 1976.

Glasgow Media Group: More Bad News, Routledge and Kegan Paul, London, 1980.

Gunter, Barrie: Dimensions of Television Violence, Gower, Aldershot, 1985.

Gunter, Barrie and Wober, Mallory: Violence on Television, What the Viewers think, John
Libbey & Co. Ltd, London, 1985.

Hartley, John: Understanding News, Metheun, London, 1982.

Hall, Stuart; Hobson, Dorothy; Lowe, Andrew and Willis, Paul (eds.): Culture, Media,
Language, Hutchinson, London, 1980.

Hall, Stuart: ‘Culture’, the Media and the ‘Ideological Effect’ in Curran et al (eds.), (op. cit.
1977)

Heritage Illustrated Dictionary of the English Language. McGraw-Hill, New York, 1973.

Iyengar, Shanto and Kinder Donald: News that Matters Television and American Opinion,
Routledge and Kegan, London, 1987.

Lippman, Walter: Public Opinion, Harcourt, Brace and Company, New York, 1922.

Lodziak, Conrad: The Power of Television: A Critical Appraisal, Francis Pinter, London,
1986.

Louw, Eric: “The Growth of Monopoly Control of the South African Press’ in South African
Media Policy: Debates of the 1990s edited by Eric Louw, Anthropos, Bellville, South Africa,
1993.

Masterman, Len: Teaching about Television, MacMillan, London, 1980.

Masterman, Len: Teaching about the Media, Comedia, London, 1987.

McQuail, Denis: Mass Communication Theory, Sage, London, 1983.

McQuail, Denis and Windahl, Sven: Communication Models for the Study of Mass
Communications, Longman, London, 1987.

82



Murdock, Graham, and Golding, Peter: ‘Large Corporations and the Control of the
Communications Industries’ in Gurevitch et al (eds.), (op cit.) 1982)

Murdock, Graham and Golding, Peter: ‘Capitalism, Communication Class Relations’ in J
Curran, M Gurevitch and J Woollacott (eds.), Mass Communication and Society, Arnold,
London, 1987.

SABC Code of Ethics for Editorial Staff and Gudelines, Johannesburg, South Africa, 1994

Oosthuisen, Lucas: Media policy and Ethos, communication 5 Series of communication
science monographs, Unisa, South Africa, 1979.

Pahad, Essop, ‘The Media are too important to be left to Professionals’ in South African
Media Policy: Debates of the 1990s, edited by Eric Louw, Anthropos, Bellville, South
Africa, 1993.

Schlesinger, Phillip; Murdock, Graham and Elliot, Phillip: Televising ‘Terrorism’: Political
Violence in Popular Culture, Comedia, London, 1983.

Teer-Tomaselli, Ruth, Elizabeth: The Politics of Discourse and the Discourse of Politics:
Images Of Violence And Reform On The South African Broadcasting Corporation’s
Television News Bulletins July 1985-November1986, University of Natal, Durban, South
Africa, 1992.

Tomaselli, Ruth, Tomaselli, Keyan, and Muller, Johan: Currents of Power: State
Broadcasting in South Africa, Anthropos, Bellville, South Africa, 1989.

83



	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.front.p001
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.front.p002
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.front.p003
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.front.p004
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.front.p005
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.front.p006
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p001
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p002
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p003
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p004
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p005
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p006
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p007
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p008
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p009
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p010
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p011
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p012
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p013
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p014
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p015
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p016
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p017
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p018
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p019
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p020
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p021
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p022
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p023
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p024
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p025
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p026
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p027
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p028
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p029
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p030
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p031
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p032
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p033
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p034
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p035
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p036
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p037
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p038
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p039
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p040
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p041
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p042
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p043
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p044
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p045
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p046
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p047
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p048
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p049
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p050
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p051
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p052
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p053
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p054
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p055
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p056
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p057
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p058
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p059
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p060
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p061
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p062
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p063
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p064
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p065
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p066
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p067
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p068
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p069
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p070
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p071
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p072
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p073
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p074
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p075
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p076
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p077
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p078
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p079
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p080
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p081
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p082
	Aphane_Andrew_Mampuru_1994.p083

